Litt forenklet kan man si at designerne fokuserer på det som er nytt, trendy og «in», mens en kategorisjef, i tillegg til å få med seg de nyeste trendene, skal være like opptatt av hva som har fungert før; de plaggene og produktene vi har tjent penger på. Resultatet ender ofte et sted midt imellom, etter engasjerte diskusjoner i møter som ikke sjelden varer litt lenger enn planlagt.
Det forklarer Anette Skalmerud som selv er kategorisjef for Match og VIC i Voice. – Vi utfordrer designerne og de utfordrer oss. Det spennende er at begge rollene forholder seg til både den kreative prosessen og de kommersielle rammene, og at kolleksjonene vi ender opp med å sende ut er et resultat av kunnskapen og erfaringene til alle gruppene som deltar i arbeidet. Produkt, drift, marked og design bidrar og samarbeidet er noe av det som gjør at jeg synes jobben min er veldig variert og morsom, forteller Skalmerud.
Selv har hun gått gradene, via kategoricontroller, til stillingen hun har i dag, en styrke og en fordel i en hektisk hverdag, mener hun selv. – Du blir sluppet løs på egenhånd allerede første dag på jobb, og fordi mange av stillingene i organisasjonen besettes av bare en person, er det ikke alltid du har noen å lene deg på. Min strategi da jeg var ny besto i å stille spørsmål og å lytte til teamet rundt meg. Du må rett og slett spørre for å lære. Samtidig opplever jeg at man i Voice både setter pris på denne selvstendigheten og lytter til ideer og forslag om hvordan vi kan gjøre ting annerledes.
- Jobben min er variert, det er vel ordet som best oppsummerer kategorisjefstillingen. Sammen med kategoriteamet har jeg ansvaret for varepakkene i butikkene; hvor mye vi skal kjøpe inn av hva og hvor stort utvalget skal være. Vi deltar i design- og kolleksjonsprosessen her på huset, men jobber også veldig utadrettet, direkte med teamene som har ansvaret for butikkene. Jeg starter ofte dagen min med omsetningsrapporter og tall fra dagen før. Jeg sammenholder dem med fjorårstall og budsjetter og setter i verk tiltak sammen med driftsteamet hvis noe for eksempel ikke selger slik vi hadde forventet. Med over 170 butikker i kjedene, kan det bli ganske hektisk til tider.
- Samtidig er jeg bevisst på å sette av tid til dybdearbeid og analyser. Jeg besøker konkurrentene hver uke for å sjekke hva de driver med.
- Det er en forestilling om at veien inn i motebransjen nesten alltid går via de kreative yrkene. Men jeg er siviløkonom fra Handelshøyskolen i København og har en Bachelor fra Handelshøyskolen BI og er et godt eksempel på at det ikke stemmer. Og som kategorisjef får jeg både brukt mye av det jeg lærte på skolen, samtidig som jeg hele tiden lærer noe nytt på jobben, avslutter Anette Skalmerud i Match og Voice.
Tekst: Jan-Sverre Syvertsen