Dag Storhaug var med på å skape motehistorie da han startet Voice of Europe sammen med 5 kollegaer på slutten av 80-tallet. Etter mer enn 30 år og en rekke roller senere, synes Voice-gruppens jeans-guru fortsatt jobben er like morsom.
- Jeg sover ikke på jobben lenger, men jeg tror de er trygt å si at Voice og klær fortsatt er det som tar mest tid i livet mitt. Heldigvis er jeg gift med en dame som både deler min interesse for jobb og som ikke henger seg opp i at jeg alltid sniksjekker sømmen på bukselommen på jeansene til folk vi møter. Det er buksen jeg ser på, og jeg skiller ikke på menn og kvinner, ler Dag Storhaug, når han forklarer hvordan fag følger han hjem fra jobben. Med over 35 års tekstilerfaring i rollen som jeans-ansvarlig i Voice og leder for denim-teamet, er det kanskje ikke så rart at det handler litt om passform, vask og stretch, også etter arbeidstid.
En produktperson
- Jeg har nok vært interessert i klær siden 15-års alderen, og var så heldig at jeg fikk jobb i den legendariske Boutique L’Uomo i Øvre Slotts gate i Oslo på begynnelsen av 80-tallet, akkurat i den perioden bransjen var i ferd med å ta av. På den tiden var norsk mote preget av to store kjeder, Kvalitex og Samtex, og jeg møtte de jeg senere jobbet både for og med, da jeg var modell i Kvalitex-katalogen. Etter noen år, først i butikken der vi blant annet solgte Poco Loco, og deretter som produktutvikler og designer, var jeg med å starte det som het Voice of Europe i 1988. Noen av de som var med, jobber med tekstil enda og jeg føler virkelig at vi har vært med på å sette vårt preg på både norsk mote og bransjen generelt.
- Jeg husker de første årene som veldig intense, fortsetter Dag, og nevner de tidligere omtalte arbeidsdagene som noen ganger endte på en provisorisk seng på kontoret. – Det var mye energi, og mange sterke personligheter, men jeg tror særlig det var fokuset på markedsføring og den kommersielle biten som virkelig forklarer suksessen Voice har blitt.
– Jeg er jo egentlig ingen designer, men en produktperson med nesen min i alle aspekter av jeans-produksjonen. Jeg føler et stort ansvar for å levere og for at det vi driver med på denim-området slår ut på bunnlinjen. Hvis ikke de modellene vi utvikler tjener penger og blir til «carryovers» - modeller som følger med fra sesong til sesong - har jeg ikke lykkes med jobben min, rett og slett.
En annen suksessfaktor Dag trekker frem, er resultatet av en utvikling han har kunnet observere fra første rad. – Fordi jeg har holdt meg så mye unna ledermøtene som mulig, selv om jeg også i perioder har hatt både leder- og personalansvar, har jeg sett utviklingen i Voice på litt avstand. Og den profesjonaliseringen vi har vært igjennom siden 90-tallet, og omorganiseringen de siste 5 – 6 årene, har skapt en moderne organisasjon som klarer å ta vare på både det kreative og det kommersielle. Veldig sterke personligheter som tok kjappe, og ofte gode, beslutninger i trappen er erstattet av en erfaren ledelse som styrer etter strategier og langsiktige mål. Den reisen har det vært spennende å være med på.
Aldri kjedelige dager
- Det som gjør den jobben jeg har i dag utfordrende er, at fagområdet jeans har utviklet seg omtrent like mye og raskt som det bransjen har. Og selv om trender og design fortsatt er en viktig del av det jeg bruker min tid på, handler jeans nå veldig mye om teknikk, logistikk, lager og systematisk samarbeid med de produsentene vi bruker i Tyrkia og Kina.
- Når det gjelder selve produktet er det egentlig tre ting vi må ha kontroll på når vi lager nye denimbukser; passform, vasken og stretch. Men så handler selvfølgelig selve arbeidet mye om erfaring og kunnskap – og fabrikkene vi knytter til oss. Å finne de rette menneskene er avgjørende, og flere av de som produserer for oss i dag, har jeg jobbet med i både 10 og 20 år.
- Det samme gjør teknologi og stoffer; en av de tyrkiske veverne som leverer til Voice, produserer en stretchkvalitet i denim som gjør at du nærmest kan lage skidresser av olastoff. Noen av jeansene vi har utviklet og selger i Norge, har samme egenskapet som en strømpe; de utvider seg når du tar dem på og strammer seg når de er på plass. Da er ikke noe problem å gå med trange bukser og i dag er det stretch i nærmere 90 prosent av herrejeansene vi selger også.
- På 90-tallet solgte vi rundt 850 000 Boys of Europe-jeans, og flertallet av dem var en basic modell med god plass. I dag ser bildet litt annerledes ut, og for noen år siden samlet vi alt denim-arbeidet i Voice i et team, til daglig meg og en assistent. Vi lager jeans for Henry Choice Jeans, Mario Conti Denim, Denim by Donna, Jean Paul Jeans, Va Vite Jeans og Va Vite 24/7 Perfect Jogging Consept. Halvparten av modellene følger med fra en sesong til en annen, og målet vårt er at alle skal henge med i minst tre.
Dag sine dager er sjelden identiske, og oppgavene favner det meste av det som hører med i et denim-team. – Fordi det er så variert blir det aldri kjedelig – og det tror jeg de som kommer til Voice som nyansatte også opplever. Mye samarbeid, mange spennende mennesker, et høyt tempo – og mange muligheter for de som ønsker å gripe dem. Jeg kan sitte bøyd over skrivebordet i mange dager i kreative perioder, deler tanke og ideer med kollegaer i produktmøter, mingle på en denim-messe i Barcelona og reise på fabrikkbesøk i Tyrkia. Det blir aldri rutine og gjentagelser, selv om sesongene følger årstidene. Det er sikkert også grunnen til at jeg har tilbrakt så mye tid på jobben, og jobbet så lenge i Voice; du får venner her, du utvikler deg faglig og du føler at du er med på en spennende reise, avslutter jeans-ansvarlig Dag Storhaug.
Tekst og foto: Jan-Sverre Syvertsen