Sirkulære løsninger er et viktig strategisk område i vårt bærekraftsarbeid. I tråd med vår grunnleggende designfilosofi, legger vi stor vekt på kvalitet og varighet i produktene vi lager. Dette er et viktig fundament for sirkularitet, der vi fokuserer på å designe og utvikle klær som varer lenger og som kan gjenbrukes. Vi vil fortsette å utvikle og implementere tiltak som styrker bærekraften i vår praksis, inkludert sirkulær design og høy grad av gjenvinnbarhet i produktene vi lager.
VOICE jobber med å definere vår tilnærming til sirkulært design, og det er etablert mål for VOICE sin bruk av resirkulerte fibre frem mot 2030. Dette området vil utvikles i tiden frem mot strategiperiodens slutt.
Vi har definert flere tematiske målområder innenfor den strategiske pilaren:
Sirkulært design
Vårt viktigste bidrag til en mer sirkulær klesbransje per nå er å sikre at produktene vi produserer i dag i størst mulig grad støtter opp om sirkulære prinsipper som reparasjon, ombruk og resirkulering. Det innebærer å lage produkter som har lang funksjonell og estetisk levetid, er lette å ta vare på og reparere, og som kan resirkuleres når de blir ødelagt og ikke lenger kan repareres.
Reparasjon
Våre kjeder har i mange år samarbeidet med lokale skreddere, som har beliggenhet nær våre butikker. I butikk oppfordrer vi ofte kundene våre til å reparere klærne ved reklamasjoner knyttet til kvalitets- svikt eller tilpasningsbehov, fremfor å få plaggene erstattet med noe nytt. Vi jobber med å redusere antall nye plagg som erstatter reklamasjoner.
Fibergjenvinning
Vi er positive til fibergjenvinning fra brukte tekstiler. I dag blir mindre enn 1 % av tekstiler resirkulert til nye tekstilfibre. For å forbedre denne situasjonen er det nødvendig å etablere en mer effektiv og skalerbar verdikjede for resirkulering av gamle tekstiler enn det som finnes i dag. Et vesentlig bidrag i denne forbedringen er å skape og opprettholde etterspørsel etter resirkulerte tekstilfibre. VOICE sin fiberstrategi inneholder et mål om å benytte 50 % resirkulerte fibre i våre produkter innen utgangen av 2030.
Les mer om våre andre bærekraftstemaer her: